Przejdź do treści

Źle wykonane meble? Sprawdź, co możesz zrobić.

źle-wykonane-meble-lub-remont

Sezon remontowy trwa. Coraz więcej osób decyduje się zamówić meble na wymiar, które lepiej pasują każdego wnętrza.

Najczęściej wykonawcy są rzetelni i wykonują swoją pracę, w sposób nie budzący zastrzeżeń. Najczęściej nie znaczy jednak zawsze. Zdarzają się stolarze, który nie dotrzymują terminów bądź źle wykonują meble, a wady te są widoczne już na pierwszy rzut oka.

Co możesz zrobić w takich sytuacjach? Odpowiem Ci na to pytanie opisując trzy historie, z którymi spotkałam się ostatnio w pracy.

Zacznę jednak od podstaw.

Umowa o dzieło

Umowa o wykonanie mebli na wymiar jest zawsze umową o dzieło. Nie ma znaczenia, czy została zawarta na piśmie, czy „tylko” ustnie. Nie ma znaczenia, że w umowie pisemnej znalazła się inna nazwa umowy.

Decydujące znaczenie ma treść rzeczywiście zawartej umowy. Wykonanie mebli na wymiar jest – na gruncie prawa cywilnego – dziełem.

Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia.

art. 627 k.c.

Co z tego wynika? Konieczność stosowania przepisów dotyczących umowy o dzieło zawartych w kodeksie cywilnym. Te przepisy, które dotyczą niedotrzymania terminu lub wadliwego wykonania dzieła przedstawiam poniżej wraz z przykładami ich zastosowań.

Nieterminowe wykonanie mebli

Uzgodniłeś, kiedy meble mają zostać wykonane? Bardzo dobrze. Punkt dla Ciebie. Teraz nie bądź, jak pani Aldona, wyegzekwuj to od spóźnialskiego stolarza.

Pani Aldona zamówiła meble kuchenne u wybranego wcześniej stolarza. W terminie, kiedy stolarz obiecał zamontować meble, zaplanowała sobie wyjazd na urlop. Chciała, aby fachowiec wszystko zrobił pod jej nieobecność. Po dwutygodniowym wypoczynku wróciła i…. okazało się, że stolarz w tym czasie nic nie zrobił. Nie informował też pani Aldony o tym, że może być jakieś opóźnienie.

Ostatecznie trzy miesiące po terminie stolarz meble zasadniczo wykonał. Jednak do dzisiaj w meblach kuchennych pani Aldony są niedoróbki. Stolarz telefony odbiera, grzecznie rozmawia, ale nie pojawia się, aby dzieło skończyć.

Co pani Aldona mogła zrobić już po powrocie z wakacji nie widząc mebli w mieszkaniu? A co teraz może zrobić pani Aldona? Co możesz zrobić, jeżeli jesteś w podobnej sytuacji? Odpowiedzi na te pytania zawiera oczywiście kodeks cywilny:

Jeżeli przyjmujący zamówienie opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, że nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym, zamawiający może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić jeszcze przed upływem terminu do wykonania dzieła.

art. 635 k.c.

Zgodnie z tym przepisem masz dwie możliwości działania:

  • możesz wyznaczyć stolarzowi dodatkowy termin, jednocześnie wskazując, iż jego niedotrzymanie spowoduje odstąpienie przez Ciebie od umowy
  • albo odstąpić od umowy (nawet, gdy termin wykonania mebli nie minął), przy czym opóźnienie musi być na tyle duże, aby oczywistym było, że dzieło nie zostanie wykonane w terminie.

Źle wykonane meble

Umowa o dzieło może zawierać specyfikację, określającą sposób wykonania dzieła. W umowach ze stolarzami to się jednak nie zdarza. Wówczas z kodeksu cywilnego wynika, że dzieło, w tym meble na wymiar, ma być wykonane zgodnie z zamówieniem i starannie. W rzeczywistości z jakością wykonania bywa różnie o czym przekonała się pani Jadzia.

Pani Jadzia wraz z mężem kupiła i wyremontowała dom. U stolarza zamówiła regał na książki oraz szafę wnękową z przesuwnymi drzwiami. Podpisała ze stolarzem „Umowę zlecenia”, na podstawie której zapłaciła tytułem zaliczki 8000 zł. Stolarz meble wykonał i zamontował w kwietniu tego roku.

Jeszcze w lipcu, kiedy pani Jadzia do mnie dzwoniła, półki regału były przykręcone krzywo, a drzwi przesuwne od szafy się nie otwierały. Pan stolarz od kwietnia nie odbierał telefonów od pani Jadzi ani nie odpisywał na jej e-maile.

Stolarz zadziałał i jak na swoje standardy niemal natychmiast zjawił się naprawić wady, po otrzymaniu jednego pisma.

Co znalazło się z treści tej skutecznej wiadomości? Oto odpowiedź:

  • wezwanie do zmiany sposobu wykonania dzieła,
  • wyznaczenie w tym celu odpowiedniego terminu,
  • zapowiedź, że po bezskutecznym upływie terminu pani Jadzia od umowy odstąpi.

Recepta ta wynika wprost z przepisów:

1. Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może żądać jego naprawy lub wymiany.
2. Przedsiębiorca może dokonać wymiany, gdy konsument żąda naprawy, lub przedsiębiorca może dokonać naprawy, gdy konsument żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy. Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową.

art. 43d ustawy o prawach konsumenta

Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, gdy:
1) przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową zgodnie z art. 43d ust. 2;
2) przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową zgodnie z art. 43d ust. 4-6;
3) brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową;
4) brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania ze środków ochrony określonych w art. 43d;
5) z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
2. Obniżona cena musi pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość towaru niezgodnego z umową pozostaje do wartości towaru zgodnego z umową.
3. Przedsiębiorca zwraca konsumentowi kwoty należne wskutek skorzystania z prawa obniżenia ceny niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny.
4. Konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli brak zgodności towaru z umową jest nieistotny. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową jest istotny.

art. 43e ustawy o prawach konsumenta

Rękojmia za wady dzieła

Umowy o dzieło na wykonanie mebli zazwyczaj nie zawierają postanowień o gwarancji. Przynajmniej się z taką jeszcze nie spotkałam. Jeżeli masz inne doświadczenia, koniecznie daj znać w komentarzu.

Niezależnie jednak od treści umowy, obowiązują przepisy o rękojmi za wady fizyczne rzeczy, na dowód czego przytaczam kolejny przepis.

§ 1. Do odpowiedzialności za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży. Odpowiedzialność przyjmującego zamówienie jest wyłączona, jeżeli wada dzieła powstała z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez zamawiającego.
§ 2. Jeżeli zamawiającemu udzielono gwarancji na wykonane dzieło, przepisy o gwarancji przy sprzedaży stosuje się odpowiednio.

art. 638 k.c.

Kiedy można, a nawet należy zgłosić roszczenia z tytułu rękojmi? Spójrz ze mną na historię pani Basi.

Pani Basia zamówiła meble do łazienki. Korzystała z nich przez kilka miesięcy. Pod wpływem wilgoci, która normalnie występuje w łazience, materiał, z którego były wykonane szafki, zaczął się wypaczać. Okazało się, że stolarz źle dobrał materiał. Z takiego materiału nie należało wykonywać mebli łazienkowych. Materiał był dostarczony przez stolarza.

Teraz pani Basia musi zgłosić roszczenie o naprawę lub wymianę mebli na takie same meble wolne od wad (wykonane z właściwych materiałów, w należyty sposób).

Jeżeli stolarz nie uczyni zadość jednemu z tych roszczeń, pani Basia będzie mogła złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo o odstąpieniu od umowy.

Podsumowanie

Meble na wymiar nie należą do najtańszych. Skoro planujesz taki wydatek zastanów się nie tylko nad wyborem wykonawcy, ale nad należytym zabezpieczeniem swojego interesu w umowie.

Jeżeli już decydujesz się na współpracę z konkretnym fachowcem poproś go o projekt umowy. Nie bój się proponować zmian w treści umowy, gdy uważasz, że ich wprowadzenie jest dla Ciebie ważne. Negocjuj.

Kiedy okaże się, że stolarz nie dotrzymuje terminów, bądź wadliwie wykonuje zamówione meble, reaguj.

Najlepiej kontaktuj się z nim pisemnie (listy polecone) albo e-mailem. Wtedy będziesz mieć dowody prowadzonej korespondencji.

W treściach wiadomości zawrzyj stosowne do sytuacji oświadczenia, o których napisałam Ci przy okazji historii trzech bohaterek dzisiejszego wpisu.

Działania te otwierają Ci drogę do domagania się od przyjmującego zamówienie (stolarza) zapłaty, także w drodze postępowania sądowego.

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, skontaktuj się ze mną. Mój adres e-mail to: k.zdun@wp.pl.


Treść artykułu uwzględnia zmiany stanu prawnego wynikające z nowelizacji ustawy o prawach konsumenta, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.

W relacjach między przedsiębiorcami w zakresie żądania naprawy/wymiany oraz oświadczeń o odstąpieniu od umowy/ obniżeniu ceny zastosowanie ma art. 636 kodeksu cywilnego.

61 komentarzy do “Źle wykonane meble? Sprawdź, co możesz zrobić.”

  1. Dziękuję za ten artykuł! Potrzebowałam właśnie takiej merytorycznej podpowiedzi jak rozwiązać problem u moich rodziców czyli wykonanie kuchni, które od wniesienia pierwszy płyt, zajęło stolarzowi 6 miesięcy! Piękny projekt i duże obietnice, ale brak precyzyjnej umowy powodował, że 'poślizgi’ ciągnęły się w nieskończoność 🙁

    1. Pomocny artykuł, szkoda, że o rok za późno przeczytałam. Fuszerkę stolarza od mojej Pani architekt wnętrz naprawiam dotychczas. Słono mnie to kosztuje.

      1. Witam-stolarz wykonal meble do kuchni na wymiar-po 10 miesiacach gorne szafki spadly.Byly na 3 srubach.Wykonawca przyjechal na drugi dzien i obiecal,ze zrobi nowe szafki.Na moje pytanie dlaczego nie powiesil ich na szynie,odpowiedzial,ze szyny sie wyginaja i ze to mu sie zdarzylo pierwszy raz.Czekam poltora miesiaca i sa podobno od 2 tygodni u lakiernika.Nadmieniam,ze szafki nie byly za bardzo obciazone ale wszystko to co bylo w nich oczywiscie sie potluklo.Wspomnialam mu o rekompensacie,tylko sie usmiechnal.Mam z nim podpisana umowe i gwarancje do listopada.Co moge zrobic?

        1. Dzień dobry, radziłabym napisać pismo do stolarza wskazując mu konkretny termin naprawy z zastrzeżeniem, że niedotrzymanie tego terminu spowoduje odstąpienie przez Panią od umowy. W piśmie proszę wskazać też kwotę, której zapłaty Pani żąda w związku z tym, że potłukły się rzeczy w szafkach. Oprócz kwoty proszę wskazać termin zapłaty i nr rachunku bankowego. W razie dalszych trudności proszę o kontakt pod adresem e-mail: k.zdun@wp.pl . Pozdrawiam.

        2. Witam, meble zrobione w listopadzie 2022. Popsute szklane polki, krzywy montaż, zle dociete fragmenty, pozostawiony klej i brak obiecanego wkładu do szuflady na sztućce. Próba kontaktu z właścicielem mailowo i telefonicznie. Ciagle zbywanie, ze zwolnili się pracownicy i nie ma kto teraz tego zrobić.. mija rok i zero kontaktu a meble coraz bardziej się sypia w miejscach, gdzie zostały zle wykonane. Co robić ? W międzyczasie ciąża i stres z nią związany, gdzie nie można było ciagle dzwonić, a i tak nikt nie odbierał lub ta sama śpiewka:” nie ma kto przyjechać . Będziemy za 2 tygodnie” i tak minal rok. Czy da się coś jeszcze zrobić? Mnóstwo pieniędzy a meble są do kitu..

            1. Meble niestarannie wykonane

              The Real Person!

              Author Meble niestarannie wykonane acts as a real person and passed all tests against spambots. Anti-Spam by CleanTalk.

              Dzień dobry, mam umowa ustna ze stolarzem, dostałam od niego rysunek mebli kuchennych wykonany ołówkiem, z uwzględnieniem zrobienia kuchni w takim standardzie i wykonaniu jak w jego poprzedniej realizacji (sprzed dwóch lat u mojej sąsiadki). Kuchnia w większości zamontowana i bardzo dużo niedociągnięć jak: brak płyty przy lodówce odgradzającej od szafek, widoczne śruby, nie spasowane szafki (widoczne szczeliny), nie równo zamontowana blenda, ogólne wykonanie w bardzo niskim standardzie i braku staranności. Płacić nie płaciłam, stolarz będzie musiał sporo dołożyć czasu i pieniędzy żeby to poprawić, jeśli w ogóle zechce, a nie chce płacić 15 tysięcy za taką fuszerkę czy jeszcze do tego dokładać. Czy można zrezygnować z umowy, nie płacić i żeby zabrał z mieszkania to co już zrobił bez żadnych konsekwencji?

              1. Witam
                Zamówiłam u stolarza blat na stół, stolarza dostarczył blat ja zapłaciłam, nie mam żadnego paragonu, ani umowy ze stolarzem. Blat okazał się nad pęknięty w 3 miejscach. Stolarz stwierdził żebym przywiozła blat on zeszlifuje i położy szpachel . Ja powiedziałam że nie chce na nowym blacie szpachli, żeby zrobił nowy. Stolarz odmówił. Jak zażądać zwrotu gotówki lub nowego blatu

                1. Dzień dobry,
                  może Pani wezwać stolarza do wymiany na nowy lub oświadczyć, że odstępuje Pani od umowy. Jednak próba naprawy ma pierwszeństwo przed innymi Pani żądaniami. Jeżeli stolarz chce naprawić blat, powinna mu to Pani umożliwić, chyba że po naprawie będzie źle wyglądał albo będzie niefunkcjonalny lub będzie mieć inne wady istotne w rozumieniu ustawy.
                  Pozdrawiam.

                2. Dzień dobry. Mam problem ze stolarzem. Zamówiłam meble pod wymiar do kuchni. Zapłaciłam z góry określoną kwotę bo liczyłam na rzetelność ze strony wykonawcy. Dodatkowo zamawiałam wszystkie sprzęty kuchenne u Pana stolarza w sklepie. Czekaliśmy z mężem na meble od lipca do października. Wczoraj przyjechały meble oraz sprzęty. Okazuje się że nic się nie zgadza. Meble zostały zakupione przez pana stolarza w sieciowce i nic do siebie nie pasuje. Teraz stolarz mi wmawia że chciałam takie meble to mam. Nie przysłał mi żadnej wizualizacji kuchni, wszystko było ustalane słownie. Nie wiemy co z tym zrobić? Są to duże pieniądze w meble są tak naprawdę niedopasowane nawet do sprzętów. Gdzie możemy szukać pomocy?

                    1. Dzień dobry,
                      Mam taką sytuację, że stolarz przyjechał na montaż mebli, rozpoczął go, trwało to przez trzy wizyty. Doprowadził kuchnię do stanu by móc coś ugotować i miał jeszcze po świętach ją kończyć. W tym czasie zobaczyliśmy, że blaty są Krzywe, wycięcia w blacie również, każda szafka ma odpryski i zarysowania, lodówka w zabudowie została przewiercona. Przy pierwszej rozmowie Pan powiedział, że to wszystko jest do dokończenia jeszcze, jednak my nie wiemy jak można dokończyć uszczerbione szafki bez ich wymiany albo krzywo docięte blaty i Pan powiedział że wobec tego jest skłonny zwrócić nam pieniądze. Ustaliliśmy to, jednak gdy przyszedł dzień że miał zabrać meble i zwrócić gotówkę, Pan wycofał się z tego co mówił i teraz kombinuje. Obawiamy się, że nie wypracujemy ugody, czy możemy liczyć na jakąś wskazówkę co można zrobić?
                      Pozdrawiam,
                      Asia

                      1. Dzień dobry
                        Mam ze stolarzem tylko umowę ustną. Zamienił mi płytę na dużo tańszą oraz prowadnice na najtańsze. Meble już stoją a on chce zapłaty jak za pełnowartościowy produkt tłumacząc się, że mamy ciężkie czasy i jest problem z dostępnoscia materiałów. Wiec bierze to co jest na rynku.
                        Bardzo proszę o pomoc jak to mam rozwiązać. Brak już sił. Żadne argumenty do niego nie docierają.

                        1. Dzień dobry, skoro dostarczony produkt jest tańszy, to za taki należy mu się zapłata. Oczywiście pod warunkiem, że Pani to akceptuje i nie chce Pani domagać się wymiany, a w konsekwencji – w braku reakcji – odstąpienia od umowy. W razie dalszych pytań proszę o kontakt mailowy na adres: k. zdun@wp.pl. Pozdrawiam.

                          1. Witam serdecznie. Proszę o podpowiedź czy jest jakakolwiek szansa wyjścia z mojej sytuacji.
                            Zamówiłam meble do kuchni od stolarza. Pan był na miejscu z kartą papieru i ołówkiem powiedziałam że kuchnia ma mieć kształt litery L na resztę powołuje się na niego bo poprostu się nie znam. Pan wykonał kuchnię byłam kilka minut przy montażu wtedy zapytał mnie gdzie ma być zlewozmywak, pokazałam miejsce wtedy Pan powiedzial że w tym miejscu to nie możliwe bo są szuflady. Koniec końców zlew jest przy rogu i nie mam do niego swobodnego dostępu. Mąż był zapłacić kiedy skończyli dodam że nie dostałam żadnej faktury itp. Gdy przyjechałam zobaczyć kuchnię okazało się że płyta indukcjna jest na jednym z krańców kuchni co dla mnie jest nie wygodne oraz nad płytą znajduje się wtyczka na prąd oraz przycisk do rolety antywłamaniowej, na moje pytanie jak to mógł tam zrobić Pan mnie wyśmiał i powiedział że jest nie możliwe zalanie z garnka czy topienie przez ciepło, nawet nie zapytał czy to będzie indukcja mogła być to płyta gazowa przecież a każdy z nas wie że pryska olej i woda nie raz wycieka, ponadto mam dwa rogowe okna przy kuchni prosiłam żeby blat był szerszy żeby był w całości z blatami to jeden jest drugi nie na pytanie moje dlaczego drugi nie jest z parapetem powiedzial że się nie dało ja mu odpowiedziałam że trzeba było mnie poinformować ale Pan na wszystko odpowiadał że było od początku tak namalowane i ja o tym wiedziałam co jest nie prawdą poza tym to jest fachowiec z min dwudziesto letnim doświadczeniem mógł doradzić to nie może być tu itp a nie powiedział nic. Rozmowa zakończyła się obrażą z Pana stolarza strony i tym że nic na swój koszt nie poprawi tak straciłam 6 tysięcy za małą kuchnię beż górnych szafek. Proszę o odpowiedź

                            1. Dzień dobry, ponieważ kuchnia jest już gotowa (czyli dzieło zostało wykonane), powinna Pani swoje zastrzeżenia zgłosić stolarzowi jako reklamację. Zastosowanie mają przepisy o rękojmi rzeczy sprzedanej. Może więc Pani złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny z tego tytułu bądź od umowy odstąpić. W ramach uczynienia zadość Pani roszczeniom stolarz może wady usunąć bądź wymienić rzecz na wolną od wad. Pozdrawiam.

                              1. Ja mam sytuację w której zapłaciłam zaliczkę, meble w większej części są zrobione, jest kilka poważnych poprawek do zrobienia. Termin realizacji minął. Stolarz mnie ignoruje, sporadycznie odpisze, ale pomija uzgodnienie, kiedy skończy meble. Czy mogę odstąpić od umowy, i zaliczka pokryje koszty już zrobionej części zabudowy?

                                1. Pani Katarzyno, pomocy ;( po długiej przeprawie, kłamstwach i odzyskaniu zaliczki od jednego stolarza, podpisaliśmy umowę z drugim. Wszystko wydawało się w porządku, pan przyjechał w terminie, zaczął montować meble… Po drugiej wizycie, kiedy wszystko jeszcze nie było dokończone ale pan stwierdził, że jeszcze jedna wizyta za tydzień i koniec, facet przekonał mnie, żebym zapłaciła mu resztę i że na pewno przyjedzie. To był bodajże marzec lub kwiecień, a do tej pory nie było go u nas, ciągle się tłumaczy, że ma inną robotę i że gdyby mógł to by przyjechał… Do tego jakość wykonania pozostawia wiele do życzenia, drewniany blat po tych paru miesiącach wygląda po prostu źle, inny stolarz stwierdził, że ten blat w ogóle nie nadaje się do łazienki… Co robić, jak zakończyć tą beznadzieją sytuację, rwę sobie już włosy z głowy, bo od października 2020 nie mamy ciągle łazienki i wszystkie kosmetyki trzymamy w sypialni, już mi ręce odpadają na tych pseudo stolarzy, zła jestem ma siebie, że byłam tak naiwna, niech nam Pani pomoże proszę ;(

                                  1. Dzień dobry
                                    Mieszkam za granicą. Zamówiłem w Polsce kuchnie u stolarza, ale bez montażu ponieważ odległość którą musiałby pokonać stolarz była zbyt duża. Podałem dokładne wymiary kuchni wraz ze zdjęciami i notatkami na temat umiejscowienia zlewu, gniazd prądowych itp. Stolarz powiedział że to w zupełności wystarczy. Mam projekt, wszystkie zdjecia, notatki i umowę. Pojechałem po meble do Polski i na własny koszt przywiozłem je do siebie i przy pomocy kolegów – fachowców z tej branży, złożyliśmy je. Po złożeniu i zamontowaniu okazało się że szafki wiszące są zbyt duże przez co przestrzeń między blatem a górnymi szafkami jest za mała o 12 cm od minimum jakie jest przewidziane standardowo. Poinformowałem stolarza o tym fakcie, ale odpowiedział że teraz to już nic nie może z tym zrobić. Nie jestem osobą konfliktową dlatego pomyślałem , trudno. Ale po około miesiącu urzytkowania stwierdziłem że jest to naprawdę uciążliwe zwłaszcza podczas korzystania ze zlewu. Nawet kran musiałem specjalnie dokupić bo ten który miałem był za wysoki do tych mebli.
                                    Pytanie czy mogę jeszcze jakoś interweniować w tej sprawie?
                                    Pozdrawiam serdecznie.

                                      1. Dzień dobry, po 2 miesiącach od użytkowania meble kuchenne robione na wymiar mają dwa odcienie. Firma nie poczuwa się do naprawienia wady. Uważa, że kolor zmienił barwę pod wpływem niewielkiego palenia papierosów. Mama nie zauważyła różnicy koloru- chociaż na filmiku po zamontowaniu jest mniejsza widoczna już różnica , że niektóre szafki mają inny odcien. Są to całe drzwiczki. Co mogło wpłynąć na dwa odcienie, kto odpowiada za to? I czy jest możliwe by przy minimalnym paleniu po 2 miesiącach były zaznaczę na co 3 szafce inna barwa 🫢

                                        1. Dzień dobry,

                                          Nie jestem rzeczoznawcą ani materiałoznawcą, więc trudno ocenić mi przyczynę przebarwień. Jeżeli od początku istniała różnica w kolorze, to co innego. Wówczas dochodzenie ewentualnych roszczeń zależy od możliwości dowodowych – wykazania, że od początku kolory niektórych frontów były inne niż powinny. Należałoby też sensownie wyjaśnić, dlaczego nie zwróciła Pani na to uwagi przy odbiorze.

                                          Pozdrawiam.

                                        2. Dobry wieczór.
                                          Mamy meble w kuchni robione na zamówienie u stolarza. Zauważyłam ostatnio pewne wady podczas używania. Blat na łączeniu z drugim blatem zaczyna puchnąć.
                                          Szafka w której jest zmywarka tzn drzwiczki tez napęczniały. Czy takie wady podlegają reklamacji? Czy stolarz może nie uwzględnić naszej reklamacji? Co mamy zrobić meble nie należały do najtańszych. Boję się co będzie dalej się działo. Zmywarkę zawsze włączamy wieczorem żeby rano już nie było gorącej pary podczas wyciągania naczyń.
                                          Pozdrawiam serdecznie

                                          1. Dzień dobry
                                            Zdarzyła się w nocy sytuacja : przewiercona do ściany ( ściana dekoracyjnie pokryta cegłą ) poprzez płytę wiórową szafka RTV AGD spadła ( wyrwała się z tejże płyty wiórowej ) spadł tez telewizor stojący na niej
                                            Telewizor pękł w matrycy i jest nie do użytku
                                            Mebel ma niespełna rok
                                            Co mogę zrobić i wymagać od stolarza
                                            Czy mam prawo do odszkodowania za telewizor ?
                                            Serdecznie dziekuję z góry za poradę

                                            1. Dzień dobry,
                                              tapicer wykonał na podstawie umowy renowację narożnika z funkcją spania. Umowa jest b. lakoniczna. Przekazywałam tapicerowi że mebel był wykorzystywany do ciągłego spania. Po renowacji mebel jest b. twardy, co uniemożliwia spanie na nim
                                              Dziś mebel został przywieziony i zapłaciliśmy całą, niemałą kwotę za wykonanie. Czy możemy jakoś reklamować to wykonanie? Mebel jest twardszy niż inne meble do spania w mieszkaniu uważane przez nas dotychczas za twarde i niewygodne. Czy jest sens występować na drogę sądową?

                                              1. Dzień dobry,

                                                Dziękuję za komentarz.
                                                W przedstawionej przez Pana sytuacji będzie bardzo trudno dochodzić jakichkolwiek roszczeń od tapicera. Skuteczność wszelkich działań wynikać bowiem będzie z możliwości dowodowych. Tapicerowi trzeba udowodnić, że wykonał naprawę niezgodnie z umową. Umowa musiałaby więc określać parametry wykonania tapicerki, takie jak twardość. Postanowienia umowy w tym zakresie można odtworzyć nie tylko z samego jej tekstu, ale też np. zeznań świadków. Niemniej będzie to bardzo trudne.
                                                Pozdrawiam.

                                              2. Dobry wieczór,
                                                Zamówiliśmy wypoczynek skórzany u tapicera. Meble okazały się wadliwe. Sterczące zszywki zarysowały nam nowy parkiet o czym poinformowaliśmy producenta. Producent wysłał pracownika celem usunięcia usterek, jednak niewiele to pomogło – meble nadal rysują parkiet. Dodatkowo gąbka pod kanapą zaczęła się bardzo odkształcać, wgniatać, a materiał na siedzisku rozciągać. (Nadmienię iż producent wstawił na media społecznościowe nasze wnętrze z wypoczynkiem nie informując). Wypoczynek dostarczono nam 21.01.2020. Kiedy mija termin na złożenie reklamacji?

                                                  1. Zakupiłam w styczniu 2022 stół, po roku w lutym 2023 odkryłam że łączenia na blacie zaczęły pękać. Firma odebrała stól do naprawy, pani powiedziała że nie wie jak będzie wyglądał po naprawie. Kosztował prawie 5 tys. dzisiaj go odwieźli, wygląda to okropnie , niechlujnie… co mogę z tym zrobić ??

                                                    proszę o pomoc

                                                      1. skorzystałam z reklamacji na tej podstawie naprawiali mi blat, odesłali zniszczony jeszcze bardziej. a wczoraj firma zaproponowała, że wymienią mi blat na nowy pod koniec kwietnia. Czy w tej sytuacji przysługuję mi jakieś zadośćuczynienie??

                                                        1. Dzień dobry,
                                                          u mnie sytuacja wygląda następująco: stolarz wykonał szafkę pod umywalkę do łazienki. Było to w marcu 2022 r. Obecnie zauważyłam, że blat (mimo dużej ostrożności przy korzystaniu z umywalki) zaczyna puchnąć na krawędziach. Wychodzi na to, że został zrobiony z niewłaściwego materiału, co potwierdził inny stolarz. Umowy pisemnej ze stolarzem nie było, rachunku także (robił też kuchnię i dał rachunek tylko na kuchnię). Co możemy w tej sytuacji zrobić? Co jeśli stolarz nie będzie chciał wymienić blatu na taki nadający się do łazienki? We wcześniejszych komentarzach zauważyłam, że kupujący może odstąpić od umowy – jak to wygląda w praktyce, skoro minął ponad rok od wykonania szafki?

                                                          Pozdrawiam serdecznie

                                                          1. Dzień dobry,
                                                            Po takim czasie i bez umowy pisemnej ciężko będzie Pani cokolwiek wywalczyć. Można wzywać stolarza do wymiany blaty wskazując, że w przeciwnym razie będzie Pani żądać obniżenia cena. W razie sporu sądowego ma Pani jednak niestety duże trudności dowodowe.
                                                            Pozdrawiam serdecznie

                                                          2. Dzień dobry. Co w przypadku gdy nie mam podpisanej umowy. Szczegóły były dogadywane mailowo lub poprzez rozmowę telefoniczną. Typowego projektu nie dostałam tylko wizualizacje na której i tak średnio widać, a także wycenę poszczególnej szafki z rozmiarami i opisem (z programu). Wcześniej też wysyłałam zdjęcia z internetu realizacji jakie mi się podobają. Meble zostały zamontowane. Jest wiele drobnych wad. I jedna bardzo znacząca-nieumiejętność zastosowania rozwiązania. Dostałam informację, że to co wysyłałam to jest za grube pieniądze, a nie na budżet jakim ja dysponuję. No ale to nawet nie jest „jakoś”. W przyszłym tygodniu jest odbiór i będę wzywała do poprawienia wad. Jeżeli to nie poskutkuje czy mogę odstąpić od umowy i niech zabiera sobie te meble? Napomnę, że jeszcze nic nie płaciłam. Będę wdzięczna za odpowiedź.

                                                            1. Zdecydowanie ma Pani prawo oczekiwać naprawy wszystkich stwierdzonych wad. Odstąpić od umowy będzie Pani mogła, gdy we wskazanym lub ustalonym wspólnie terminie do naprawy nie dojdzie.

                                                              Dla ważności umowy nie ma znaczenia forma zawarcia umowy – umowa ustana też jest ważna. Może być natomiast problem dowodowy w zakresie treści takiej umowy.

                                                            2. Pani Katarzyno, za zamówioną kuchnię zapłaciłam stolarzowi w terminie, w trakcie montażu. Natomiast już w trakcie zauważyłam źle oklejone niektóre drzwiczki, zniszczone brzegi kilku frontów, okazało się, że drzwiczki są przykręcone krzywo, drzwiczki od lodówki ocierają się o inne elementy, nie wysuwa się szafka cargo, kilka elementów jest w innym kolorze bieli – co jest bardzo widoczne. Stolarz – po wskazaniu zobowiązał się poprawić usterki. I wskazał miesiąc czasu, z uwagi na oczekiwanie na nowe fronty. Ten czas minął. Do dziś unika kontaktu, nie odpisuje i nie odbiera telefonów. Jestem bezsilna… Jakie powinny być dalsze moje kroki?

                                                              1. Dzień dobry,

                                                                Proszę wezwać stolarza na piśmie (przesyłka polecona za potwierdzeniem odbioru) o wadach i terminie, w którym ma je usunąć. W tym piśmie może Pani od razu wskazać konsekwencje uchybienia wezwaniu – obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy.

                                                                Kolejny krok to wezwanie do zapłaty, a następnie postępowanie sądowe.

                                                                Pozdrawiam,
                                                                Katarzyna Zdun-Chyżyńska

                                                              2. Dobry wieczór.
                                                                Mam podobny problem chodzi o wykonanie mebli kuchennych przez stolarza. Otóż w listopadzie 2022 roku podpisałam umowę o wykonanie w/w usługi i wypłaciłam zadatek w kwocie 3000 tys zł i następna kwotę również 3000 tys zł w grudniu 2022 r.Montaż mebli miał być pod koniec lutego 2023r.Pan się nie pojawił odbierał telefony ode mnie.Mowil ,że jest chory że rozszedł się z żoną jak tylko trochę poukłada swoje sprawy zacznie montaż.Pan stolarza w końcowych dniach maja umarł. Sprawa dalej zajął się ojciec zmarłego, który z umierającym synem podjęli decyzję że meble u mnie mają być wykonane. Przyjechał do mnie nowy stolarz przywiózł cześć mebli zarządał jeszcze 7000 tys by mieli pieniądze na dalsze elementy i lakierowanie.Meble miały być wykonane 20 08 2023r Niestety przed SW Bożego Narodzenia pojawił się stolarza twierdząc że je skończy. Niestety do tej pory nie są skompletowane.Mam popisaną umowę z zastępcą poprzednika która dawno wygasła. Brakuje już cierpliwości na odciąganie się z montażem mebli. Poinformowałam ojca zmarłego że osoba która mi przysłał jest nie odpowiedzialna więc on dokonca go nie zna nic nie może na niego wpłynąć.Co mogę zrobić. Dziękuję za pomoc. Pozdrawiam

                                                                1. Dzień dobry,

                                                                  Trudno dokonywać ocen prawnych i sugerować konkretne rozwiązania bez znajomości treści umów z wykonawcami mebli. Proponuję przeanalizować postanowienia umów i stan ich realizacji pod kątem dopuszczalności odstąpienia od umowy.

                                                                  Być może oświadczenie o odstąpieniu od umowy należałoby poprzedzić pisemnym wezwaniem do wykonania dzieła w wyznaczonym terminie, jeżeli do tej pory takiego wezwania nie było.

                                                                  Odstąpienie od umowy otworzy drogę do dochodzenia roszczeń w postępowaniu cywilnym.

                                                                  Pozdrawiam.

                                                                2. Witam.Mam taki problem zamówiłem meble kuchenne na wymiar,stolarz lub wykonawca przyjechał pomierzył wszystko,wycenił no i oczywiście zapłaciłem zaliczkę.Było w w Październiku kuchnia miała być gotową do świąt w grudniu,następnie dostałem informację że nieda rady więc ustalił nowy termin do 20 stycznia po czym znowu nie został wykonany montaż i dostałem następny termin do połowy lutego i znowu nic.Wiec napisałem że czekam do końca lutego lub rezygnuję i tu kontakt się urwał telefonu nie odbiera co zrobić w takiej sytuacji?

                                                                  1. kasia

                                                                    The Real Person!

                                                                    Author kasia acts as a real person and passed all tests against spambots. Anti-Spam by CleanTalk.

                                                                    Dzien dobry!

                                                                    co robic? „Fachowcy” umeblowali caly dom – wszedzie bledy i pekniecia, przewiercone fronty co nie powinno miec miejsca, odstaja plecy szafek, niezgodne z projektem szafki, lub ich brak, zniszczone mechanizmy zewnetrzne np polko-lozko, panowie montowali pierwszy raz, srubki poodpadaly, uchwyty tip on zamontowane nieintuicyjnie – to tylko czesc, Panowie dostali okolo 50 K, teraz druga polowa powinna pojsc, chcieli przy odbiorze i spisac protokul napraw – na szczescie sie na to nie zgodzilam i sama przyszlam patrzec jakie sa bledy, jest ich fatalnie duzo. Jaka jest droga wyjscia z stytuacji? Rozumiem ze zwrot pieniedzy nie wchodzi w gre ? prosze o pomoc.

                                                                    1. Agnieszka

                                                                      The Real Person!

                                                                      Author Agnieszka acts as a real person and passed all tests against spambots. Anti-Spam by CleanTalk.

                                                                      Dzien dobry.

                                                                      Zamowilam u stolarza meble kuchenne na wymiar. Zostalo podpisane KP: na wykonanie mebli oraz kwota zaliczki jaka pobral stolarz. Meble zostaly czesciowo zamontowane, ale z istotnymi wadami materialu, montaz rowniez nie jest prawidlowo wykonany. Czy w tej sytuacji moge wnioskowac o odstapienie od umowy oraz zwrot zaliczki w pelnej kwocie? Sytuacja jest biezaca. Bede wdzieczna za odpowiedz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *