Sezon remontowy trwa. Coraz więcej osób decyduje się zamówić meble na wymiar, które lepiej pasują każdego wnętrza.
Najczęściej wykonawcy są rzetelni i wykonują swoją pracę, w sposób nie budzący zastrzeżeń. Najczęściej nie znaczy jednak zawsze. Zdarzają się stolarze, który nie dotrzymują terminów bądź źle wykonują meble, a wady te są widoczne już na pierwszy rzut oka.
Co możesz zrobić w takich sytuacjach? Odpowiem Ci na to pytanie opisując trzy historie, z którymi spotkałam się ostatnio w pracy.
Zacznę jednak od podstaw.
Umowa o dzieło
Umowa o wykonanie mebli na wymiar jest zawsze umową o dzieło. Nie ma znaczenia, czy została zawarta na piśmie, czy „tylko” ustnie. Nie ma znaczenia, że w umowie pisemnej znalazła się inna nazwa umowy.
Decydujące znaczenie ma treść rzeczywiście zawartej umowy. Wykonanie mebli na wymiar jest – na gruncie prawa cywilnego – dziełem.
Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia.
art. 627 k.c.
Co z tego wynika? Konieczność stosowania przepisów dotyczących umowy o dzieło zawartych w kodeksie cywilnym. Te przepisy, które dotyczą niedotrzymania terminu lub wadliwego wykonania dzieła przedstawiam poniżej wraz z przykładami ich zastosowań.
Nieterminowe wykonanie mebli
Uzgodniłeś, kiedy meble mają zostać wykonane? Bardzo dobrze. Punkt dla Ciebie. Teraz nie bądź, jak pani Aldona, wyegzekwuj to od spóźnialskiego stolarza.
Pani Aldona zamówiła meble kuchenne u wybranego wcześniej stolarza. W terminie, kiedy stolarz obiecał zamontować meble, zaplanowała sobie wyjazd na urlop. Chciała, aby fachowiec wszystko zrobił pod jej nieobecność. Po dwutygodniowym wypoczynku wróciła i…. okazało się, że stolarz w tym czasie nic nie zrobił. Nie informował też pani Aldony o tym, że może być jakieś opóźnienie.
Ostatecznie trzy miesiące po terminie stolarz meble zasadniczo wykonał. Jednak do dzisiaj w meblach kuchennych pani Aldony są niedoróbki. Stolarz telefony odbiera, grzecznie rozmawia, ale nie pojawia się, aby dzieło skończyć.
Co pani Aldona mogła zrobić już po powrocie z wakacji nie widząc mebli w mieszkaniu? A co teraz może zrobić pani Aldona? Co możesz zrobić, jeżeli jesteś w podobnej sytuacji? Odpowiedzi na te pytania zawiera oczywiście kodeks cywilny:
Jeżeli przyjmujący zamówienie opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, że nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym, zamawiający może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić jeszcze przed upływem terminu do wykonania dzieła.
art. 635 k.c.
Zgodnie z tym przepisem masz dwie możliwości działania:
- możesz wyznaczyć stolarzowi dodatkowy termin, jednocześnie wskazując, iż jego niedotrzymanie spowoduje odstąpienie przez Ciebie od umowy
- albo odstąpić od umowy (nawet, gdy termin wykonania mebli nie minął), przy czym opóźnienie musi być na tyle duże, aby oczywistym było, że dzieło nie zostanie wykonane w terminie.
Źle wykonane meble
Umowa o dzieło może zawierać specyfikację, określającą sposób wykonania dzieła. W umowach ze stolarzami to się jednak nie zdarza. Wówczas z kodeksu cywilnego wynika, że dzieło, w tym meble na wymiar, ma być wykonane zgodnie z zamówieniem i starannie. W rzeczywistości z jakością wykonania bywa różnie o czym przekonała się pani Jadzia.
Pani Jadzia wraz z mężem kupiła i wyremontowała dom. U stolarza zamówiła regał na książki oraz szafę wnękową z przesuwnymi drzwiami. Podpisała ze stolarzem „Umowę zlecenia”, na podstawie której zapłaciła tytułem zaliczki 8000 zł. Stolarz meble wykonał i zamontował w kwietniu tego roku.
Jeszcze w lipcu, kiedy pani Jadzia do mnie dzwoniła, półki regału były przykręcone krzywo, a drzwi przesuwne od szafy się nie otwierały. Pan stolarz od kwietnia nie odbierał telefonów od pani Jadzi ani nie odpisywał na jej e-maile.
Stolarz zadziałał i jak na swoje standardy niemal natychmiast zjawił się naprawić wady, po otrzymaniu jednego pisma.
Co znalazło się z treści tej skutecznej wiadomości? Oto odpowiedź:
- wezwanie do zmiany sposobu wykonania dzieła,
- wyznaczenie w tym celu odpowiedniego terminu,
- zapowiedź, że po bezskutecznym upływie terminu pani Jadzia od umowy odstąpi.
Recepta ta wynika wprost z przepisów:
§ 1. Jeżeli przyjmujący zamówienie wykonywa dzieło w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową, zamawiający może wezwać go do zmiany sposobu wykonania i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu zamawiający może od umowy odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie.
art. 636 k.c.
§ 2. Jeżeli zamawiający sam dostarczył materiału, może on w razie odstąpienia od umowy lub powierzenia wykonania dzieła innej osobie żądać zwrotu materiału i wydania rozpoczętego dzieła.
Rękojmia za wady dzieła
Umowy o dzieło na wykonanie mebli zazwyczaj nie zawierają postanowień o gwarancji. Przynajmniej się z taką jeszcze nie spotkałam. Jeżeli masz inne doświadczenia, koniecznie daj znać w komentarzu.
Niezależnie jednak od treści umowy, obowiązują przepisy o rękojmi za wady fizyczne rzeczy, na dowód czego przytaczam kolejny przepis.
§ 1. Do odpowiedzialności za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży. Odpowiedzialność przyjmującego zamówienie jest wyłączona, jeżeli wada dzieła powstała z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez zamawiającego.
art. 638 k.c.
§ 2. Jeżeli zamawiającemu udzielono gwarancji na wykonane dzieło, przepisy o gwarancji przy sprzedaży stosuje się odpowiednio.
Kiedy można, a nawet należy zgłosić roszczenia z tytułu rękojmi? Spójrz ze mną na historię pani Basi.
Pani Basia zamówiła meble do łazienki. Korzystała z nich przez kilka miesięcy. Pod wpływem wilgoci, która normalnie występuje w łazience, materiał, z którego były wykonane szafki, zaczął się wypaczać. Okazało się, że stolarz źle dobrał materiał. Z takiego materiału nie należało wykonywać mebli łazienkowych. Materiał był dostarczony przez stolarza.
Teraz pani Basia musi zgłosić roszczenie o naprawę lub wymianę mebli na takie same meble wolne od wad (wykonane z właściwych materiałów, w należyty sposób).
Jeżeli stolarz nie uczyni zadość jednemu z tych roszczeń, pani Basia będzie mogła złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo o odstąpieniu od umowy.
Podsumowanie
Meble na wymiar nie należą do najtańszych. Skoro planujesz taki wydatek zastanów się nie tylko nad wyborem wykonawcy, ale nad należytym zabezpieczeniem swojego interesu w umowie.
Jeżeli już decydujesz się na współpracę z konkretnym fachowcem poproś go o projekt umowy. Nie bój się proponować zmian w treści umowy, gdy uważasz, że ich wprowadzenie jest dla Ciebie ważne. Negocjuj.
Kiedy okaże się, że stolarz nie dotrzymuje terminów, bądź wadliwie wykonuje zamówione meble, reaguj.
Najlepiej kontaktuj się z nim pisemnie (listy polecone) albo e-mailem. Wtedy będziesz mieć dowody prowadzonej korespondencji.
W treściach wiadomości zawrzyj stosowne do sytuacji oświadczenia, o których napisałam Ci przy okazji historii trzech bohaterek dzisiejszego wpisu.
Działania te otwierają Ci drogę do domagania się od przyjmującego zamówienie (stolarza) zapłaty, także w drodze postępowania sądowego.
Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, skontaktuj się ze mną:
e-mail: k.zdun@wp.pl,
formularz kontaktowy: https://katarzynazdun.pl/kontakt/.
Treść artykułu uwzględnia zmiany stanu prawnego wynikające z nowelizacji ustawy o prawach konsumenta, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.
Dziękuję za ten artykuł! Potrzebowałam właśnie takiej merytorycznej podpowiedzi jak rozwiązać problem u moich rodziców czyli wykonanie kuchni, które od wniesienia pierwszy płyt, zajęło stolarzowi 6 miesięcy! Piękny projekt i duże obietnice, ale brak precyzyjnej umowy powodował, że 'poślizgi’ ciągnęły się w nieskończoność 🙁
Cieszę się, że pomogłam.
Pomocny artykuł, szkoda, że o rok za późno przeczytałam. Fuszerkę stolarza od mojej Pani architekt wnętrz naprawiam dotychczas. Słono mnie to kosztuje.
Dziękuję za podzielenie się opinią. Pozdrawiam serdecznie.
Witam-stolarz wykonal meble do kuchni na wymiar-po 10 miesiacach gorne szafki spadly.Byly na 3 srubach.Wykonawca przyjechal na drugi dzien i obiecal,ze zrobi nowe szafki.Na moje pytanie dlaczego nie powiesil ich na szynie,odpowiedzial,ze szyny sie wyginaja i ze to mu sie zdarzylo pierwszy raz.Czekam poltora miesiaca i sa podobno od 2 tygodni u lakiernika.Nadmieniam,ze szafki nie byly za bardzo obciazone ale wszystko to co bylo w nich oczywiscie sie potluklo.Wspomnialam mu o rekompensacie,tylko sie usmiechnal.Mam z nim podpisana umowe i gwarancje do listopada.Co moge zrobic?
Dzień dobry, radziłabym napisać pismo do stolarza wskazując mu konkretny termin naprawy z zastrzeżeniem, że niedotrzymanie tego terminu spowoduje odstąpienie przez Panią od umowy. W piśmie proszę wskazać też kwotę, której zapłaty Pani żąda w związku z tym, że potłukły się rzeczy w szafkach. Oprócz kwoty proszę wskazać termin zapłaty i nr rachunku bankowego. W razie dalszych trudności proszę o kontakt pod adresem e-mail: k.zdun@wp.pl . Pozdrawiam.
Dzień dobry Pani Katarzyno. Pozwoliłam sobie napisać do Pani maila.
Pozdrawiam
Natalia Łukasik.
Dzień dobry, dziękuję. Przed chwilą odpisałam. W razie dalszych pytań proszę o e-mail bądź telefon. Pozdrawiam
Dzień dobry. Mam problem ze stolarzem. Zamówiłam meble pod wymiar do kuchni. Zapłaciłam z góry określoną kwotę bo liczyłam na rzetelność ze strony wykonawcy. Dodatkowo zamawiałam wszystkie sprzęty kuchenne u Pana stolarza w sklepie. Czekaliśmy z mężem na meble od lipca do października. Wczoraj przyjechały meble oraz sprzęty. Okazuje się że nic się nie zgadza. Meble zostały zakupione przez pana stolarza w sieciowce i nic do siebie nie pasuje. Teraz stolarz mi wmawia że chciałam takie meble to mam. Nie przysłał mi żadnej wizualizacji kuchni, wszystko było ustalane słownie. Nie wiemy co z tym zrobić? Są to duże pieniądze w meble są tak naprawdę niedopasowane nawet do sprzętów. Gdzie możemy szukać pomocy?
Dziękuję Pani za pozostawienie komentarza i wysłanie wiadomości przez formularz kontaktowy. Odpowiedź przesłałam e-mailem. Pozdrawiam.
Mam dokładnie ten sam problem. Czy moge prosić również o odpowiedź na maila?
Dzień dobry, bardzo proszę o e-mail z opisem sytuacji. Wtedy łatwiej mi się odnieść. Problemy mogą być podobne, ale przysłowiowy diabeł tkwi w szczegółach. Pozdrawiam
Dzień dobry
Mam ze stolarzem tylko umowę ustną. Zamienił mi płytę na dużo tańszą oraz prowadnice na najtańsze. Meble już stoją a on chce zapłaty jak za pełnowartościowy produkt tłumacząc się, że mamy ciężkie czasy i jest problem z dostępnoscia materiałów. Wiec bierze to co jest na rynku.
Bardzo proszę o pomoc jak to mam rozwiązać. Brak już sił. Żadne argumenty do niego nie docierają.
Dzień dobry, skoro dostarczony produkt jest tańszy, to za taki należy mu się zapłata. Oczywiście pod warunkiem, że Pani to akceptuje i nie chce Pani domagać się wymiany, a w konsekwencji – w braku reakcji – odstąpienia od umowy. W razie dalszych pytań proszę o kontakt mailowy na adres: k. zdun@wp.pl. Pozdrawiam.
Witam serdecznie. Proszę o podpowiedź czy jest jakakolwiek szansa wyjścia z mojej sytuacji.
Zamówiłam meble do kuchni od stolarza. Pan był na miejscu z kartą papieru i ołówkiem powiedziałam że kuchnia ma mieć kształt litery L na resztę powołuje się na niego bo poprostu się nie znam. Pan wykonał kuchnię byłam kilka minut przy montażu wtedy zapytał mnie gdzie ma być zlewozmywak, pokazałam miejsce wtedy Pan powiedzial że w tym miejscu to nie możliwe bo są szuflady. Koniec końców zlew jest przy rogu i nie mam do niego swobodnego dostępu. Mąż był zapłacić kiedy skończyli dodam że nie dostałam żadnej faktury itp. Gdy przyjechałam zobaczyć kuchnię okazało się że płyta indukcjna jest na jednym z krańców kuchni co dla mnie jest nie wygodne oraz nad płytą znajduje się wtyczka na prąd oraz przycisk do rolety antywłamaniowej, na moje pytanie jak to mógł tam zrobić Pan mnie wyśmiał i powiedział że jest nie możliwe zalanie z garnka czy topienie przez ciepło, nawet nie zapytał czy to będzie indukcja mogła być to płyta gazowa przecież a każdy z nas wie że pryska olej i woda nie raz wycieka, ponadto mam dwa rogowe okna przy kuchni prosiłam żeby blat był szerszy żeby był w całości z blatami to jeden jest drugi nie na pytanie moje dlaczego drugi nie jest z parapetem powiedzial że się nie dało ja mu odpowiedziałam że trzeba było mnie poinformować ale Pan na wszystko odpowiadał że było od początku tak namalowane i ja o tym wiedziałam co jest nie prawdą poza tym to jest fachowiec z min dwudziesto letnim doświadczeniem mógł doradzić to nie może być tu itp a nie powiedział nic. Rozmowa zakończyła się obrażą z Pana stolarza strony i tym że nic na swój koszt nie poprawi tak straciłam 6 tysięcy za małą kuchnię beż górnych szafek. Proszę o odpowiedź
Dzień dobry, ponieważ kuchnia jest już gotowa (czyli dzieło zostało wykonane), powinna Pani swoje zastrzeżenia zgłosić stolarzowi jako reklamację. Zastosowanie mają przepisy o rękojmi rzeczy sprzedanej. Może więc Pani złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny z tego tytułu bądź od umowy odstąpić. W ramach uczynienia zadość Pani roszczeniom stolarz może wady usunąć bądź wymienić rzecz na wolną od wad. Pozdrawiam.
Ja mam sytuację w której zapłaciłam zaliczkę, meble w większej części są zrobione, jest kilka poważnych poprawek do zrobienia. Termin realizacji minął. Stolarz mnie ignoruje, sporadycznie odpisze, ale pomija uzgodnienie, kiedy skończy meble. Czy mogę odstąpić od umowy, i zaliczka pokryje koszty już zrobionej części zabudowy?
Miałam problem ze stolarzem. Zrobił meble ale z innych materiałów. Nie chce oddać zaliczki a ja nie chcę zapłacić. Szukałam i znalazłam artykuł https://www.eporady24.pl/zniszczenie-mebla-przez-stolarza-co-zrobic,pytania,4,47,30437.html ale nie ma tu nic napisanego czy mam szansę na odzyskanie pieniędzy, do nie zapłacę za coś czego nie zamawiałam
Dzień dobry, ocena, o którą Pani pyta, zależy od szczegółów sprawy. Każda jest inna, stąd nie ma uniwersalnych odpowiedzi. Pozdrawiam.
Pani Katarzyno, pomocy ;( po długiej przeprawie, kłamstwach i odzyskaniu zaliczki od jednego stolarza, podpisaliśmy umowę z drugim. Wszystko wydawało się w porządku, pan przyjechał w terminie, zaczął montować meble… Po drugiej wizycie, kiedy wszystko jeszcze nie było dokończone ale pan stwierdził, że jeszcze jedna wizyta za tydzień i koniec, facet przekonał mnie, żebym zapłaciła mu resztę i że na pewno przyjedzie. To był bodajże marzec lub kwiecień, a do tej pory nie było go u nas, ciągle się tłumaczy, że ma inną robotę i że gdyby mógł to by przyjechał… Do tego jakość wykonania pozostawia wiele do życzenia, drewniany blat po tych paru miesiącach wygląda po prostu źle, inny stolarz stwierdził, że ten blat w ogóle nie nadaje się do łazienki… Co robić, jak zakończyć tą beznadzieją sytuację, rwę sobie już włosy z głowy, bo od października 2020 nie mamy ciągle łazienki i wszystkie kosmetyki trzymamy w sypialni, już mi ręce odpadają na tych pseudo stolarzy, zła jestem ma siebie, że byłam tak naiwna, niech nam Pani pomoże proszę ;(
Dzień dobry, jeżeli problem jest aktualny, proszę o kontakt mailowy. Nie udzielam takich porad w komentarzach (sytuacja wymaga stawiania przeze mnie dodatkowych pytań, a na to nie ma tu miejsca). Pozdrawiam.
Dzień dobry
Mieszkam za granicą. Zamówiłem w Polsce kuchnie u stolarza, ale bez montażu ponieważ odległość którą musiałby pokonać stolarz była zbyt duża. Podałem dokładne wymiary kuchni wraz ze zdjęciami i notatkami na temat umiejscowienia zlewu, gniazd prądowych itp. Stolarz powiedział że to w zupełności wystarczy. Mam projekt, wszystkie zdjecia, notatki i umowę. Pojechałem po meble do Polski i na własny koszt przywiozłem je do siebie i przy pomocy kolegów – fachowców z tej branży, złożyliśmy je. Po złożeniu i zamontowaniu okazało się że szafki wiszące są zbyt duże przez co przestrzeń między blatem a górnymi szafkami jest za mała o 12 cm od minimum jakie jest przewidziane standardowo. Poinformowałem stolarza o tym fakcie, ale odpowiedział że teraz to już nic nie może z tym zrobić. Nie jestem osobą konfliktową dlatego pomyślałem , trudno. Ale po około miesiącu urzytkowania stwierdziłem że jest to naprawdę uciążliwe zwłaszcza podczas korzystania ze zlewu. Nawet kran musiałem specjalnie dokupić bo ten który miałem był za wysoki do tych mebli.
Pytanie czy mogę jeszcze jakoś interweniować w tej sprawie?
Pozdrawiam serdecznie.
Dzień dobry, w sprawie porad prawnych proszę pisać na e-mail: k.zdun@wp.pl. Pozdrawiam.
Dobry wieczór.
Mamy meble w kuchni robione na zamówienie u stolarza. Zauważyłam ostatnio pewne wady podczas używania. Blat na łączeniu z drugim blatem zaczyna puchnąć.
Szafka w której jest zmywarka tzn drzwiczki tez napęczniały. Czy takie wady podlegają reklamacji? Czy stolarz może nie uwzględnić naszej reklamacji? Co mamy zrobić meble nie należały do najtańszych. Boję się co będzie dalej się działo. Zmywarkę zawsze włączamy wieczorem żeby rano już nie było gorącej pary podczas wyciągania naczyń.
Pozdrawiam serdecznie
Dziękuję za odpowiedź na e-mail.
Pozdrawiam
Dzień dobry, merytoryczną odpowiedź przesłałam e-mailem. Pozdrawiam.
Dzień dobry
Zdarzyła się w nocy sytuacja : przewiercona do ściany ( ściana dekoracyjnie pokryta cegłą ) poprzez płytę wiórową szafka RTV AGD spadła ( wyrwała się z tejże płyty wiórowej ) spadł tez telewizor stojący na niej
Telewizor pękł w matrycy i jest nie do użytku
Mebel ma niespełna rok
Co mogę zrobić i wymagać od stolarza
Czy mam prawo do odszkodowania za telewizor ?
Serdecznie dziekuję z góry za poradę
Dzień dobry, merytoryczną odpowiedź przesłałam Pani na podany przez Panią adres e-mail (proszę sprawdzić też folder spam). Pozdrawiam.
Dzień dobry,
tapicer wykonał na podstawie umowy renowację narożnika z funkcją spania. Umowa jest b. lakoniczna. Przekazywałam tapicerowi że mebel był wykorzystywany do ciągłego spania. Po renowacji mebel jest b. twardy, co uniemożliwia spanie na nim
Dziś mebel został przywieziony i zapłaciliśmy całą, niemałą kwotę za wykonanie. Czy możemy jakoś reklamować to wykonanie? Mebel jest twardszy niż inne meble do spania w mieszkaniu uważane przez nas dotychczas za twarde i niewygodne. Czy jest sens występować na drogę sądową?
Dzień dobry,
Dziękuję za komentarz.
W przedstawionej przez Pana sytuacji będzie bardzo trudno dochodzić jakichkolwiek roszczeń od tapicera. Skuteczność wszelkich działań wynikać bowiem będzie z możliwości dowodowych. Tapicerowi trzeba udowodnić, że wykonał naprawę niezgodnie z umową. Umowa musiałaby więc określać parametry wykonania tapicerki, takie jak twardość. Postanowienia umowy w tym zakresie można odtworzyć nie tylko z samego jej tekstu, ale też np. zeznań świadków. Niemniej będzie to bardzo trudne.
Pozdrawiam.
Dobry wieczór,
Zamówiliśmy wypoczynek skórzany u tapicera. Meble okazały się wadliwe. Sterczące zszywki zarysowały nam nowy parkiet o czym poinformowaliśmy producenta. Producent wysłał pracownika celem usunięcia usterek, jednak niewiele to pomogło – meble nadal rysują parkiet. Dodatkowo gąbka pod kanapą zaczęła się bardzo odkształcać, wgniatać, a materiał na siedzisku rozciągać. (Nadmienię iż producent wstawił na media społecznościowe nasze wnętrze z wypoczynkiem nie informując). Wypoczynek dostarczono nam 21.01.2020. Kiedy mija termin na złożenie reklamacji?
Pomyliłam się w dacie – Wypoczynek dostarczono nam 21.01.2021.
Dzień dobry,
Przysługują Pani roszczenia z tytułu rękojmi za wady rzeczy, tak, jak przy umowie sprzedaży. Może Pani żądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy. Najlepiej działać jak najszybciej.
Pozdrawiam.
Zakupiłam w styczniu 2022 stół, po roku w lutym 2023 odkryłam że łączenia na blacie zaczęły pękać. Firma odebrała stól do naprawy, pani powiedziała że nie wie jak będzie wyglądał po naprawie. Kosztował prawie 5 tys. dzisiaj go odwieźli, wygląda to okropnie , niechlujnie… co mogę z tym zrobić ??
proszę o pomoc
Może Pani złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy. W piśmie z oświadczeniem polecam zawrzeć od razu wezwanie do zapłaty.
skorzystałam z reklamacji na tej podstawie naprawiali mi blat, odesłali zniszczony jeszcze bardziej. a wczoraj firma zaproponowała, że wymienią mi blat na nowy pod koniec kwietnia. Czy w tej sytuacji przysługuję mi jakieś zadośćuczynienie??
Jak pisałam wyżej: obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy. Podstawą tych oświadczeń jest też wadliwość rzeczy po naprawie dokonanej w ramach reklamacji.